Blog

Co mogę zrobić dla siebie lub rodziny w Nowym Roku?

Nowy rok to doskonała okazja, aby przewartościować swoje priorytety i zrezygnować z kilku złych nawyków, które w dłuższej perspektywie mogą być niszczące zarówno dla ciała, jak i psychiki. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne i wystarczy, że sięgniesz po kilka sprawdzonych wskazówek. Oto nasz krótki poradnik, dzięki któremu zrobisz coś dobrego dla siebie oraz swojego otoczenia, a co za tym idzie – sprawisz, że Twoje życie będzie o wiele bardziej satysfakcjonujące!

Na zdjęciu widoczne dwie ręce. W jednej z nich znajduje się piwo, druga układa się w odmawiający gest. Kadr makro.

Zrezygnuj z picia alkoholu

Nowy rok to okazja do tego, by wyeliminować wiele złych nawyków mających negatywny wpływ zarówno na stan zdrowia, jak i codzienne samopoczucie. Jednym z nich jest oczywiście nadmierne i zbyt częste spożywanie alkoholu. W efekcie obciążasz swoją wątrobę i trzustkę, powodujesz, że w organizmie gromadzi się zbyt wiele toksyn i nie regenerujesz się we właściwy sposób. A co najgorsze – możesz wpaść w nałóg, z którego wydostanie się, będzie bardzo trudne i czasochłonne.

Dlatego też chcąc zadbać o siebie i swoich bliskich, ogranicz alkohol do absolutnego minimum albo, co będzie jeszcze lepszym rozwiązanie, zrezygnuj z niego całkowicie. Jeśli boisz się, że nie poradzisz sobie z abstynencją sam, doskonałym rozwiązaniem będzie wszywka alkoholowa, która ułatwi Ci odmowę, gdy pojawi się chęć picia. Równolegle z Esperalem powinieneś zgłosić się na terapię. Pomoc psychologa, opieka lekarska oraz możliwość skorzystania z doświadczonego terapeuty oraz programu dla alkoholików, da Ci większe szanse na wytrwanie w trzeźwości.

Pierwsze zmiany zobaczysz już po kilku tygodniach – nie tylko poprawi się Twój nastrój, ale również zyskasz więcej energii. Poprawi się nie tylko stan psychiczny, ale do normy wróci również układ nerwowy. Zmniejszy się ilość wytwarzanego kortyzolu, co pomaga zrzucić zbędne kilogramy oraz uzyskać wewnętrzny balans. Dodatkowo odstawienie alkoholu wpływa na poprawę funkcjonowanie Twojego organizmu. Oczyszcza się on z toksyn, co już po kilku dniach widać poprzez poprawiającą się cerę, mniejszy obrzęk tkanek. Unikniesz też dolegliwości żołądkowych, czy zaburzeń hormonalnych.

Spędzaj więcej czasu z bliskimi

Nic nie sprawia większej przyjemności i satysfakcji od spędzania czasu z bliskimi. Niestety, pęd do sukcesu zawodowego sprawia, że często bagatelizujemy tę kwestię i ograniczamy kontakty z rodziną czy przyjaciółmi do minimum. To z kolei ma długofalowy, negatywny wpływ na relacje i sprawia, że trudno osiągnąć życiowe spełnienie. Jeśli decydujesz się na walkę z nałogiem, obecność bliskich jest wyjątkowo ważna. Potrzebujesz ich wsparcia i zrozumienia, bo nadrzędną wartością w tym przypadku staje się zaufanie i możliwość porozmawiania o problemach, uczuciach i emocjach.

Dlatego, nawet pomimo dużej liczby obowiązków, wykorzystuj wolne chwile, by zjeść kolację z najbliższymi, wybrać się z nimi do kina czy obejrzeć film. Dzięki temu skutecznie odpoczniesz, odciągniesz myśli od pracy i trosk, a przy tym umocnisz więzi, co przełoży się na zadowolenie – zarówno Twoje, jak i bliskich Ci osób. Aktywności z najbliższymi pomogą Ci również nie myśleć o chęci spożywania alkoholu. Jednocześnie mogą pomóc w rozbudzeniu chęci do spędzania czasu w inny sposób i docenienia na nowo bliskich Ci osób.

Na zdjęciu widoczna rodzina – kobieta, mężczyzna oraz dwójka małych dzieci idących z rodzicami za rękę po leśnej ścieżce. Kadr od tyłu.

Zacznij uprawiać sport

Aktywność fizyczna cieszy się dzisiaj bardzo dużą popularnością i coraz więcej osób decyduje się na rozpoczęcie treningów. Nie jest to dziełem przypadku – dzięki aktywności zyskujesz możliwość poprawienia swojej sylwetki, skutecznej walki z nadwagą i zyskujesz więcej sił witalnych, co z kolei będzie miało pozytywny wpływ na Twoje życie prywatne i zawodowe.

W tym wypadku wystarczy naprawdę niewiele, by zmienić swoje życie o 180 stopni – zapisz się na basen lub siłownię, wyciągnij rower z piwnicy, a nawet korzystaj z długich spacerów, najlepiej z kimś bliskim albo pupilem. Aktywność fizyczna ma duże znaczenie podczas walki z alkoholizmem. Pozwala zająć myśli czymś innym, a do tego podczas ćwiczeń wydzielają się endorfiny, które poprawiają nastrój i pozwalają otoczyć się lepszymi emocjami.

Na zdjęciu widoczny mężczyzna, który zatrzymał się na rowerze. W tle widoczne szczyty gór oraz błękitne niebo. Kadr szeroki.

Zmień dietę

Jeżeli chcesz zrobić coś dobrego dla siebie w nowym roku, zrezygnuj z tłustych potraw, unikaj jedzenia typu fast-food i włącz do swojego jadłospisu zdrowe, bogate w witaminy i minerały produkty. Odpowiednia dieta to nie tylko sposób na piękną sylwetkę, ale również dobre samopoczucie, więcej energii i motywacji do działania.

Jeżeli masz problem z samodzielnym ustaleniem wartościowego jadłospisu, możesz skorzystać z porady dietetyka – również online. Nie będzie to dla Ciebie duży koszt, a efekty, jakie uzyskasz, bez wątpienia przejdą Twoje najśmielsze oczekiwania. W przypadku, kiedy jednocześnie odstawiasz alkohol, zbilansowana dieta może znacząco wpłynąć na samopoczucie oraz funkcjonowanie organizmu. Jest to bardzo ważne szczególnie przy detoksie, ponieważ Twój organizm oraz psychika muszą być na tyle silne, aby poradzić sobie ze skutkami odstawienia alkoholu.

Nigdy nie bagatelizuj również odpowiedniego nawodnienia organizmu. Pij co najmniej 1,5 litra wody dziennie, a w ciepłe dni nawet 3 litry. Woda pozwoli odpowiednio funkcjonować organom wewnętrznym, a do tego ułatwia wydalanie toksyn z organizmu.

Na zdjęciu widoczne różnokolorowe warzywa, owoce, pieczywo. W centrum znajduje się miska z owsianką oraz różnymi owocami. Kadr centralny.

Postaw na częstszy odpoczynek

Wielu z nas, w wyniku nadmiaru obowiązków i pragnienia osiągnięcia sukcesu, bagatelizuje odpoczynek i poświęca na niego zbyt mało czasu. Jest to duży błąd, ponieważ odpowiednia regeneracja organizmu i choćby chwilowa ucieczka od pracy to niezwykle istotne kwestie. Dlatego poświęć popołudnie nie na dodatkowe zlecenia, ale odpoczynek w rodzinnym gronie.
Pamiętaj przy tym również o odpowiedniej długości snu – minimum 7-8 godzin, co także pozwoli Ci zyskać więcej energii oraz lepsze samopoczucie w nowym roku.

Jeśli czujesz wszechogarniające zmęczenie i nie wiesz, jak sobie z nim poradzić, wybierz aktywność, która najlepiej pozwala Ci się odprężyć – masaż, książka, chwila samotności – relaksując się, rób to, co kochasz najbardziej.