Blog

Uzupełnianie elektrolitów po spożyciu alkoholu

Spożycie alkoholu a elektrolity

Kac, czyli stan dotykający każdej osoby, która spożyła alkohol w dużych ilościach, wiążę się z bardzo nieprzyjemnymi objawami, pojawiającymi się zwykle następnego dnia po wypiciu trunku. Do najczęściej występujących symptomów zaliczamy bóle głowy, nudności, osłabienie organizmu, brak apetytu, a nawet rozchwianie emocjonalne i stany lękowe. Jest to wynik wytworzenia się aldehydu octowego CH3CHO – powstaje on poprzez pracę wątroby i procesy przemiany alkoholu. Co więcej, wpływ na złe samopoczucie ma również fakt, że organizm podczas spożywania alkoholu traci wodę, z którą uciekają również cenne elektrolity. Są to niezbędne do prawidłowego działania organizmu jony soli – sodu, potasu, wapnia i magnezu, który dostarczane są wraz ze spożyciem różnego rodzaju płynów i pożywienia. Przyciągają one cząsteczki wody i rozprowadzają ją po całym organizmie, a do tego sprzyjają pracy mózgu, układu nerwowego i mięśni.

Niedobór elektrolitów niesie negatywne konsekwencje i powoduje, że samopoczucie po wypiciu nadmiernych ilości alkoholu jest bardzo złe. Dlatego też warto dowiedzieć, w jaki sposób możesz uzupełnić ich ilość w swoim organizmie.

Jak uzupełnić elektrolity po spożyciu alkoholu?

Sposoby na uzupełnienie elektrolitów nie są skomplikowane i wbrew pozorom, nie musisz korzystać z popularnych dzisiaj kroplówek, choć oczywiście stanowią one jedną z najszybszych i najbardziej skutecznych metod. Ty jednak, w trakcie trudnego i bolesnego poranka, powinieneś przede wszystkim zaopatrzyć się w duże ilości wody niegazowanej – najlepiej tej wysoko mineralizowanej. Podstawą regeneracji organizmu jest bowiem jego odpowiednie nawodnienie. Doskonały efekt uzyskasz również poprzez spożywanie soku pomidorowego – zwłaszcza wykonanego własnoręcznie w domu.

Kluczem do pokonania kaca jest również dostarczenie organizmowi niezbędnych minerałów, które pozwolą na przywrócenie wszystkich jego funkcji. Mowa tutaj przede wszystkim o potasie, magnezie i wapniu, które znajdują się w kefirach, maślankach, serze białym, warzywach i owocach, awokado, ciemnym pieczywie czy płatkach owsianych. Doskonałym sposobem na uzupełnienie wypłukanych przez alkohol minerałów są również wysokiej jakości napoje izotoniczne (bogate w elektrolity) oraz kompleksy witamin i magnez w tabletkach.

Inne sposoby na kaca

Warto pamiętać, by po spożyciu nadmiernej ilości alkoholu, oprócz uzupełniania elektrolitów, stosować również inne metody. Chcąc skutecznie zwalczyć kaca, powinieneś przede wszystkim:

  • dotlenić organizm – wyjście nawet na krótki spacer jest o wiele lepsze niż spędzenia całego dnia w łóżku, ponieważ pozwoli dostarczyć Twoim komórkom tlen, a co za tym idzie, pomóc w bólu głowy i poprawie samopoczucia;
  • wziąć chłodny, orzeźwiający prysznic, który również poprawi Twoje samopoczucie i będzie doskonałym sposobem na uczucie zmęczenia oraz zbolałe mięsnie;
  • spożywać lekkostrawne dania – warto np. ugotować jajko na miękko albo zjeść mało tłusty rosół, który stanowi receptę na kaca naszych mam i babć.

Pamiętaj! Choć w niektórych kręgach bardzo popularne jest stwierdzenie „lecz się tym, czym się strułeś”, nie powinieneś zwalczać kaca alkoholem. Doprowadzi to do wytworzenia się jeszcze większej ilości szkodliwych dla organizmu substancji i jeszcze gorszego samopoczucia następnego dnia!