Blog

Co to jest głód alkoholowy i czym się objawia?

Głód alkoholowy to bardzo silna potrzeba sięgnięcia po alkohol, występująca u osób uzależnionych. Jest ona najczęstszą przyczyną powrotu do nałogu, dlatego bardzo ważnym aspektem leczenia alkoholizmu jest poznanie sposobów na jej zwalczenie. Co należy wiedzieć o tym zjawisku?

Kogo dotyka głód alkoholowy?

Głód alkoholowy występuje najczęściej u trzeźwiejących alkoholików. Kiedy odstawią oni substancję, od której są uzależnieni, organizm zaczyna się jej domagać. Efektem są bardzo nieprzyjemne objawy psychiczne i somatyczne, z którymi wiele osób nie potrafi sobie poradzić. W myślach nałogowca dominuje w takiej sytuacji bardzo silna chęć napicia się oraz szukanie sposobów na szybkie zdobycie alkoholu.

Niestety, głód alkoholowy może występować także u osób, które są od wielu lat abstynentami. Wynika to z trwałych zmian w mózgu osoby uzależnionej, powodujących, że jest ona do końca życia podatna na powrót do nałogu. Z tego względu pod żadnym pozorem nie powinno się ulegać ochocie napicia się, może to bowiem spowodować ponowną utratę kontroli i wpadnięcie w uzależnienie.

Jakie są objawy głodu alkoholowego?

Głód alkoholowy to ciężkie przeżycie dla osoby uzależnionej. Podczas jego trwania pojawiają się u niej natrętne myśli dotyczące potrzeby zdobycia alkoholu i napicia się, obecny jest także niepokój, silne pobudzenie na zmianę z utratą energii i stanami depresyjnymi oraz rozdrażnienie. Alkoholik doświadcza także objawów somatycznych, takich jak przyspieszenie pracy serca, nadmierna potliwość, drżenie rąk, bezsenność czy osłabienie apetytu.

Kiedy pojawia się głód alkoholowy?

Najczęściej głód alkoholowy nie pojawia się samoistnie – zazwyczaj wyzwala go jakiś czynnik, kojarzący się osobie uzależnionej z piciem. Przykładem takich wyzwalaczy może być przechodzenie obok baru, do którego kiedyś często się chodziło, spotkanie ze znajomymi od kieliszka, zobaczenie

pijących osób, a nawet dźwięk otwieranej puszki piwa. Głód może też pojawić się w sytuacjach, w których dana osoba zazwyczaj sięgała po alkohol – czyli np. podczas doświadczania stresu, smutku czy wstydu. W głowie alkoholika pojawiają się wtedy dawne, niezdrowe schematy, nakłaniające go do picia – nawet, jeśli zdaje sobie on sprawę, że nie jest to żadne rozwiązanie problemów.

Jak radzić sobie z głodem alkoholowym?

Głód alkoholowy niestety bardzo często prowadzi do sięgnięcia po używkę i przerwania terapii. Na szczęście można sobie z nim radzić i każda osoba uzależniona powinna się tego nauczyć, aby w razie jego wystąpienia nie powrócić do picia. Warto wspomnieć, że głód alkoholowy u każdego może przebiegać nieco inaczej – może mieć różną długość i nasilenie, a także powracać w krótszych lub dłuższych odstępach czasu. Jest to zależne od wielu indywidualnych czynników.

Najlepszym sposobem na głód alkoholowy jest zapobieganie mu. Alkoholik powinien unikać miejsc, w których kiedyś pił, a także osób, które mu przy tym towarzyszyły. Najlepiej, jeśli pozbędzie się z domu przedmiotów, które mogą przypominać o nałogu – np. ulubionej szklanki do drinków, kieliszków, korkociągu do wina.

Oczywiście nie wszystkich sytuacji da się unikać – szczególnie, jeśli chodzi o picie w przypadku odreagowania lub zagłuszenia emocji. W takim przypadku najlepiej skorzystać z pomocy psychoterapeuty, który nauczy osobę uzależnioną prawidłowego reagowania i radzenia sobie z głodem alkoholowym. Ważne jest też wsparcie bliskich, którzy są świadomi zjawiska głodu alkoholowego. Dobrym sposobem może być również spisanie sobie na kartce powodów, dla których chce się zerwać z nałogiem oraz swoich celów na przyszłość – pomagają one odwrócić uwagę od natrętnych myśli, dotyczących picia.

Zazwyczaj głód alkoholowy jest najsilniejszy i pojawia się najczęściej na początku drogi alkoholika ku trzeźwości. Z czasem jego objawy i częstość występowania będą maleć, jednak trzeba być przygotowanym na to, że od czasu do czasu można go ponownie doświadczyć, nawet po latach abstynencji. Wypracowane schematy radzenia sobie z tym problemem chronią przed powrotem do nałogu.

Zacznij od poznania samego siebie

Aby skutecznie poradzić sobie z pokusą, warto rozumieć samego siebie i swe słabości. Głód alkoholowy nie pojawia się sam z siebie. To zwykle wynik zjawiska, którego poznanie jest najważniejsze, aby je niwelować. Warto rozpocząć od prowadzenia osobistego dziennika i zapisywania w nim swoich słabości. Zapisujemy to, kiedy dokładnie dochodzi do chęci spożycia, gdzie się wtedy znajdujesz, a także co sprawiło, że doszło do ataku. Po analizie lepiej poznasz problem. Z taką wiedzą łatwiej staną u punktu wyjścia.

Odnajdź zajęcie dla siebie

Wysoką skutecznością cieszy się technika radzenia z głodówką alkoholową, która polega na odwracaniu myśli w zupełnie inną stronę. Kiedy dochodzi do ataku chęci wypicia, należy zająć się konkretną aktywnością, która nie pozwoli Ci skupić się na potrzebie. Najlepiej, jeśli jest to czynność wymagająca wysiłku fizycznego. Sport prowadzi do wysokiego zmęczenia, a w momencie kiedy Twoja kondycja będzie słabnąć, będzie myślał nad tym jak złapać oddech i kontynuować trening.  Kiedy rozruszasz mięśnie, wpłynie to również pozytywnie na ukrwienie całego ciała oraz na wydzielanie dopaminy. Są to procesy, które minimalizują niepokój, złe samopoczucie, a to z kolei sprawi, że zmniejszy się też szansa na uaktywnienie się nałogu.

Przekonaj się o tym, jak wiele masz do stracenia…

Dobrym krokiem jest wykonanie listy otaczających Cię pozytywów. Mowa tu nie tylko o dobrach materialnych, ale też tych uczuciowych. Jeśli masz kochającą rodzinę, na pewno nie wyobrażasz sobie bez niej życia. Dalsze picie alkoholu może przecież sprawić, że Twoi najbliżsi Cię opuszczą. Masz własne mieszkanie? Kiedy będziesz spożywał nadmierne ilości alkoholu możesz je utracić. Taki spis pozwoli Ci także zrozumieć to, jak wiele masz do stracenia, a taka wiedza jest dobrym motywatorem do podjęcia walki.

Spędzaj czas w otoczeniu bliskich Ci osób

Przyjaźń i miłość są największymi sprzymierzeńcami. Jak najczęściej organizuj spacery z tymi, których kochasz, uprawiaj sport, wychodź do kina i uprawiaj inne aktywności. Częste przebywanie z rodziną i przyjaciółmi na pewno wprowadzi Cię w lepszy nastrój, a to zmniejszy potrzebę poszukiwania pocieszenia w alkoholu.

Polecamy skorzystać z wszycia Esperalu.